Computer Sweden intervjuar Marianne Olsson om konsultfällor
Allt fler systemutvecklare, programmerare och it-arkitekter behöver kunna arbeta på konsultbasis. När yrkesrollerna blir mer rådgivande krävs ökad flexibilitet.
I dag måste allt fler yrkesgrupper kunna prata både it och affärer, när teknik och ekonomifrågor vävs ihop. Det skapar ökade krav på konsulterna att ta helhetsansvar, inte bara för teknikleveranser utan för hela projekt.
– Det är viktigt att inte förhasta sig i analysen av kundens behov, säger managementkonsulten Marianne Olsson. Genom att fokusera på få men viktiga saker kan misstag undvikas, framhåller hon. Ett exempel på konsultfällor att fastna i en teknisk expertroll. Det kan handla om nya konsulter som vill framhäva sin duktighet, eller erfarna konsulter som föredrar att jobba som de alltid har jobbat. Generellt gäller att ju tidigare man upptäcker ett problem, desto enklare är det att åtgärda. Den som har en tendens att teknikvinkla alla projekt eller f.r snabbt skaffa sig en bild av uppgiften kan undvika fällan genom att vara medvetna om det problemet.
– Kommunikation, förtroende och en förmåga att lyssna är de viktigaste faktorerna bakom konsultframgångar, säger Marianne Olsson.
– Det viktiga är att man lyssnar och kommunicerar kring varje uppkommen situation, inte bara informellt utan även att man håller informella möten där man agerar för att skapa processer vars syfte är att undvika att problem som har lett till tidigare misstag ska uppkomma igen. En annan konsultfälla är att prissätta sig för lågt. Låga priser leder inte automatiskt till nöjdare kunder.
Ett råd är att våga ta betalt för de värden man skapar och att redovisa dessa värden tydligt.
– Jag har tidigare varit rådgivare åt konsultbolag som inte vågade höja sina konsultpriser. De hamnade i fastprisprojekt med dålig lönsamhet. Vi analyserade det värsta som kunde hända om priserna höjdes och det värsta scenariot visade sig vara att olönsamma kunder skulle hoppa av. Priset höjdes med 20 procent, vilket kombinerades med utökade helhets.taganden som synliggjorde hur konsulterna bidrog med affärsnytta.
– Följden av prishöjningen och synliggörandet blev att alla kunder stannade kvar och blev mer nöjda. Genom att våga utveckla både sina priser och erbjudanden kan man alltså förbättra relationen till sina kunder, säger hon.
Av: Martin Wallström, IDG