Driva eget intervjuar Marianne Olsson
Marianne Olsson, managementkonsult och författare till nya boken Konsultboken. ger här råd för hur du kan få ett jämnare flöde som tjänsteföretagare.
Planera – och arbeta proaktivt
– Att uppnå jämna ut beläggning säsongen handlar framför allt om planering. Jag skriver i Konsultboken att konsultåret är nio månader. Det innebär inte att du är ledig övriga tre utan du måste använda tiden där det blir luckor till planering och proaktivt arbete. Planera vilka kunder du vill jobba med och hur du vill kommunicera – beroende på vad du arbetar med.
Jobba kontinuerligt med försäljning
– Försäljning och kunddialog måste pågå jämt. Inte bara när du har tid över utan ska vara integrerad i varje arbetsvecka och varje arbetsdag. Även om en konsult är fullbokad måste schemat medge nyförsäljning och kontakt med gamla kunder, det är så du säkerställer ett jämnt uppdragsflöde överbryggar dalar.
– Trots att jag var fullbokad idag träffade jag en kund på lunchen som jag nyligen har jobbat med – det blev både samtal om uppföljning och framtida försäljning. Naturligtvis kommunicerar jag ständigt i sociala medier också, i flera olika kanaler. Det gör du enkelt på tio 30 sekunder här och vardär, med en övergripande plan i botten.
Samarbeta med andra
– Oavsett om du är solokonsult eller jobbar i mindre konsultbolag är det viktigt att samarbeta utanför sitt eget bolag. Inte bara när det uppstår arbetstoppar utan ha ett samarbete före offertstadiet. Ha aktivt erbjudanden tillsammans med andra, då blir det naturligt för kunden att möta flera personer när ni senare är inne i en hektisk period. Kom ihåg att det alltid är bättre att komplettera än att konkurrera.
Bygg upp förtroende med kunderna
– Om kunderna är motiverade att anlita just dig kommer de sannolikt att vara flexibla med genomförandet. Här finns det ingen genväg, utan du behöver skapa och bygga förtroende. Men också kommunicera om du har för mycket i kalendern och behöver mer tid.
Kom ihåg att följa upp
– Något som ofta missas är uppföljning. Många springer på nya leads istället för att följa upp tidigare kunder. Här finns mycket att göra.
Utdrag ur artikeln på sid 16-17 i Driva Eget nr 3 2015 av Maja Stina Skarstedt