Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien
  • Shop
    • www.konsulta.se

Aktuellt

  • konsultboken
  • blogg
  • Debatt Realtid: Giggaren har blivit kund – men vem får affären?”
2019 jan.28

Debatt Realtid: Giggaren har blivit kund – men vem får affären?”

Marianne Olssonblogg

Jag fick sista ordet i GIG-debatt: ”Giggaren har blivit kund – men vem får affären?”

Banker och försäkringsbolag måste spotta upp sig och anpassa sina erbjudanden till giggarna”. Det skriver gig-experten Marianne Olsson i en avslutande replik på debatten om utmaningarna inom gig-ekonomin.

Giggaren har blivit kund! Finansbranschen står redo, men vem får affären?

I den nya gig-ekonomin är giggaren själv kund och erbjuds tjänster som är anpassade till deras förutsättningar. Kampen om giggarens affär har aldrig varit större än idag med stor konkurrens bland aktörer. Det handlar både om att stötta med säljet och erbjuda tjänster kopplat till finansiell trygghet och administration.

Facken och bankerna behöver inte oroa sig för de som valt bort de traditionella anställningsformerna. Giggarna har bra koll eller skaffar sig det med hjälp av smarta företag som försöker underlätta deras vardag. Ni har säkert hört talas om företag som gigger.se, Frilansfinans och Cool Co. som fixar detta. Flera av företagen har även börjat med matchningstjänster som påminner om konsultbranschens erbjudanden och olika plattformar som Brainville, eWork med flera som annonserar uppdrag som attraherar och matchar giggare och konsulter med uppdragsgivare inom privat och offentlig sektor.

 

Ett gig-företag som tagit täten i att stötta sina giggare är NOX Consulting som kontinuerligt håller kurser för sina giggare i allt från att sälja sig själv till att välja rätt pensions- eller försäkringslösning. Sedan finns det traditionella konsultföretag som närmar sig frihetsidén med att gigga och låter konsulterna få en större del av lönen som provision och kan själv bestämma hur summan fördelas mellan lön., kompetensutveckling och långsiktigt sparande såsom pension. Här finns stora möjligheter för individen att skräddarsy utifrån egna behov och rådande livssituation.

Sedan gig-ekonomins framfart har ett helt nav av tjänster utvecklats eller anpassats till de nya förutsättningarna på arbetsmarknaden. Detta innebär att giggarna själv har gått och blivit kunder och är hett villebråd för företag som stöttar egenanställda med olika finansiella tjänster: för den som vill slippa starta bolag kan giggarna få hjälp med att få uppdragen fakturerade och lönen utbetalt samt rådgivning och administration kring pensions- och försäkringslösningar. Här behöver banker och försäkringsbolag spotta upp sig och anpassa sina erbjudanden till giggarna som har ett bra förhandlingsläge och inte är utlämnade till arbetsgivarens val av samarbetspartner.

Hade egenanställningsföretagens tjänster funnits när jag startade eget konsultföretag 2001 hade jag aldrig dragit på mig kostnaderna för den administration det faktiskt innebär att ha ett bolag i Sverige med alla snåriga regler man ska hålla reda på. Tänk om man kunnat slippa all frustration.

Det råder många missuppfattningar kring gig-ekonomin idag. En är att giggen skulle vara lågavlönade jobb. Jag skulle säga att det faktiskt är tvärtom. I Sverige och Europa är marknaden mogen och befinner sig mycket högre upp i värdekedjan där konsulter och konsultbolagen redan är verksamma. Här växer giggarna snabbast i antal både som enmansföretagare och i småföretagskonstellationer. De är köparna till de nya tjänsterna som matchar giggarna mot uppdrag samt sköter det finansiella. Affärsnyttan som giggarna vill ha innebär i praktiken att få stöd i sin vardag för att fokusera på kunduppdragen och den personliga utvecklingen istället för all administration runtomkring som stjäl tid och energi. Här kan fler vara med och ge service, även de stora aktörerna som tidigare fokuserat på storföretagsförsäljning såsom revisionsbolag och jurister. Med digitalisering kanske de kan hitta nya affärsmodeller för att möta en ny marknad.

Vidare har omvärldsfaktorer såsom digitalisering och kompetensbrist som driver på behovet av kvalificerad arbetskraft. Här har alla arbetsgivare en stor utmaning oavsett bransch. Gig-ekonomin är del av svaret, men företagen måste själva göra jobbet som innebär att utveckla nya erbjudanden som utgår ifrån nya kundbeteenden. Inte utifrån deras egna nuvarande förutsättningar.

Marianne Olsson, gig-expert, vd konsultboken

Aktuell med boken ”Gig-ekonomi för företag” www.bokus.com/bok/9789163998577/gig-ekonomi-for-foretag/

Publicerad 190125 på Realtid

Share this:
  • Previous

    Debattinlägg om gig-ekonomin i Dagens Samhälle

  • Next

    Intervju: Hon lär företag om gig-ekonomi

Sök

Senaste nytt

  • Flest konsultuppdrag under Q1 & Q4
  • Global Advisory Board for Gig and Sharing Economy 2022
  • Konsultexpertens spaning från Almedalen 2022 – proffsiga möten
  • Almedalstips och glad sommar
  • Moderator på Stora Mälardagen 19 maj 2022

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50