Bloggar om konsultrollen på ”i karriären”
Hur blir man en framgångsrik konsult?
Du kan bli framgångsrik genom att fokusera på dina egenskaper och kompetenser. För några år sedan gjorde jag en omfattande studie där jag bland annat rankade framgångsfaktorer hos framgångsrika konsulter och konsultföretag som presenterades i boken ”Framgångsrik Konsult”. Sedan dess har många konsulter använt den som en självskattning av hur de står sig gentemot topplistan. Nu har jag tagit fram en uppdaterad ranking-lista över framgångsfaktorer:
Vilken är din främsta framgångsfaktor och varför? Min har alltid varit att kommunicera, skapa förtroende och förmågan att leda mig själv. Ofta bygger vår framgång som konsulter och konsultföretag på en kombination av faktorer. Vad är du bäst på och vad kan du utvecklas inom för att bli en ännu bättre konsult?
Det mest intressanta med den nya rankingen jämfört med den första är att ”skapa förtroende” har seglat upp som den i särklass viktigaste faktorn. Det innebär att andra faktorer som tidigare var centrala idag mer uppfattas som hygienfaktorer.
Ranking-listan är en del av en större undersökning (”10 snabba frågor till konsulter”) där 100 konsulter inom olika verksamhetsområden besvarat en webbenkät. Ett spännande resultat från undersökningen är hur konsulterna ser på motivation, och det visade sig att de flesta hämtar kraft ur kunduppdragen:
35 % hämtar sin inspiration i kunduppdragen
22 % håller kontakt med både gamla och nya kollegor samt kunder
12 % nätverkar aktivt och gillar att inspireras av andra
11 % läser mycket som utvecklar dem som konsult – på nätet, böcker, tidskrifter etc.
10 % söker aktivt inspiration i vardagen
4 % jobbar mycket och hinner inte göra något aktivt
Hör gärna av er med frågor eller funderingar!
/ Marianne Olsson, marianne.olsson@konsultboken.se, 070-555 84 50
www.konsultboken.se – här lägger författaren löpande ut information om kommande föredrag, frukostmöten och andra events. Med mera.
Om författaren
Marianne Olsson har varvat konsultrollen med jobb som marknads- och kommunikationschef i flera börsbolag. Hon har under en rad år föreläst om konsulternas framgångsfaktorer och hållit workshops för att främja intern utveckling i konsultföretag och andra organisationer.
Nyfiken på mer?
Läs då ” Konsultboken – Guiden till att lyckas”, Marianne Olssons nya bok. Den vänder sig till alla slags konsulter och innehåller en lång rad tips och expertråd. Både experter och konsulter, som representerar allt från solokonsulter till internationella konsultjättar, har delat med sig av kunskap och erfarenheter. En röd tråd i boken är författarens undersökning ”10 snabba frågor till konsulter”.