Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • pressklipp
  • Driva eget intervjuar Marianne Olsson
2015 apr.17

Driva eget intervjuar Marianne Olsson

adminpressklipp
Driva eget intervjuar Marianne Olsson

Driva eget intervjuar Marianne Olsson

Marianne Olsson, managementkonsult och författare till nya boken Konsultboken. ger här råd för hur du kan få ett jämnare flöde som tjänsteföretagare.

Planera – och arbeta proaktivt
– Att uppnå jämna ut beläggning säsongen handlar framför allt om planering. Jag skriver i Konsultboken att konsultåret är nio månader. Det innebär inte att du är ledig övriga tre utan du måste använda tiden där det blir luckor till planering och proaktivt arbete. Planera vilka kunder du vill jobba med och hur du vill kommunicera – beroende på vad du arbetar med.

Jobba kontinuerligt med försäljning
– Försäljning och kunddialog måste pågå jämt. Inte bara när du har tid över utan ska vara integrerad i varje arbetsvecka och varje arbetsdag. Även om en konsult är fullbokad måste schemat medge nyförsäljning och kontakt med gamla kunder, det är så du säkerställer ett jämnt uppdragsflöde överbryggar dalar.
– Trots att jag var fullbokad idag träffade jag en kund på lunchen som jag nyligen har jobbat med – det blev både samtal om uppföljning och framtida försäljning. Naturligtvis kommunicerar jag ständigt i sociala medier också, i flera olika kanaler. Det gör du enkelt på tio 30 sekunder här och vardär, med en övergripande plan i botten.

Samarbeta med andra
– Oavsett om du är solokonsult eller jobbar i mindre konsultbolag är det viktigt att samarbeta utanför sitt eget bolag. Inte bara när det uppstår arbetstoppar utan ha ett samarbete före offertstadiet. Ha aktivt erbjudanden tillsammans med andra, då blir det naturligt för kunden att möta flera personer när ni senare är inne i en hektisk period. Kom ihåg att det alltid är bättre att komplettera än att konkurrera.

Bygg upp förtroende med kunderna
– Om kunderna är motiverade att anlita just dig kommer de sannolikt att vara flexibla med genomförandet. Här finns det ingen genväg, utan du behöver skapa och bygga förtroende. Men också kommunicera om du har för mycket i kalendern och behöver mer tid.

Kom ihåg att följa upp
– Något som ofta missas är uppföljning. Många springer på nya leads istället för att följa upp tidigare kunder. Här finns mycket att göra.

 

Utdrag ur artikeln på sid 16-17 i Driva Eget nr 3 2015 av Maja Stina Skarstedt

Share this:
About admin

Konsultexpert

  • Previous

    Intervju i tidningen Civilekonomen

  • Next

    Konsultbranschkväll på KTH

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50