Konsultexperten: Giggarna i centrum
Giggarna i centrum – därför vill allt fler få dem som kunder
Det är spännande tider i gig-ekonomin nu. Nya, ofta digitaliserade, aktörer erbjuder tjänster till giggare och fortsätter att ta mark från de traditionella aktörerna, som kanske undrar vad som just hände? De stora traditionella bolagen i exempelvis finansbranschen, såsom storbanker och försäkringsbolag, som är vana att hantera kunder på en armlängds avstånd, måste justera både bemötande och innehåll i sina erbjudanden för att kunna konkurrera.
Idag erbjuds giggare tjänster som matchningar på uppdrag, konsultportaler som annonserar sina egna och andras gig, olika administrativa lösningar kopplade till lön och fakturering samt försäkringslösningar. Frågan är vad som blir nästa innovativa erbjudande där giggarna hamnar i centrum? Gigmarknaden blir allt större. Snart finns det 50 000 egenanställda plus konsulter i fåmansbolag som verkar i samarbete, men där personerna är enskilda näringsidkare i sin egna konsultroll, en form av egenkonsulter.
Uppstickarna är fokuserade på kärnuppgiften från start – att ha kunden i centrum på riktigt – och då handlar det om att möta giggare och enmanskonsulter med attraktiva lösningar.
Detta är b2b-försäljning på mikronivå där affären ligger i volym och digitalisering, men med krav på ett proffsigt ”digitalt bemötande”. Det är en helt ny intressentmodell som ritas upp. De som vill vara med och dela på kakan måste justera sitt old school-tänk.
Enkelhet och snabbhet lockar
De flesta företag vänder sig till egenanställda, och där slåss företagen med olika paketering och procentsatser på faktureringen. Spridningen är stor både på pris och innehåll, men jag tror att uppstickarna är vinnarna. Nyligen lanserades till exempel Gigger, som både matchar jobb och hjälper till med administration. Betalning via Swish. Kan det bli enklare än att få betalt direkt? Det är till och med bättre än det bästa kasinot som betalar inom fem minuter.
Det finns liknande lösningar från andra företag, exempelvis Paidin24, Cool Company, och Frilansfinans.
Många som vill ta del av den växande gigmarknaden erbjuder allt. Att nischa sig kan därför vara en vinnarstrategi både för bolaget och giggarna, som får totalt fokus på sin affär. Samtidigt kommer fler giggare att söka helhetslösningar och även få hjälp med försäljningen för att bli upptäckta av nya kunder och arbetsgivare.
Andra försöker få del av gigaffären genom att konkurrera är procentsatsen på fakturan. Tipset till giggarna är därför att jämföra både pris och leverans samt att kolla upp bolagen. Hur har andra kunder upplevt kontakten med till exempel kundtjänst? Det är viktigt med hög servicegrad när det gäller utbetalning av lön.
Branschen kan bättre
Några viktiga nyckelord för företag som vill differentiera sig är enkelhet och flexibilitet. Avtalen ska helst vara månadsvis så att giggarna blir mer benägna att behålla tjänsten eftersom de känner sig ”fria”. Det funkar för Netflix-prenumeranterna, så varför inte för giggare? När jag har frågat konsulter vad som är viktigt för dem kommer just frihet och flexibilitet upp som de viktigaste faktorerna. Därför borde alla erbjudanden som riktas till dem vara utformade på just det sättet.
Något som konsultförmedlare och rekryterare måste bli bättre på är återkoppling angående annonserade uppdrag, den så kallade kandidat- eller konsultprocessen. Det har i vissa fall blivit standard att inget svar betyder nej, men det är inte hållbart i längden. Kompetensförsörjning och matchning är svårt inom många olika yrkesgrupper och oavsett bransch. Därför behöver alla företag och organisationer digitalisera sina interna processer och sitt erbjudande till marknaden. Rätt matchning krävs för att uppnå önskade mål med sina förbättrings- och förändringsprojekt.
Det jag vet säkert är att det genomgående behövs ett bättre digitalt bemötande, ett försummat område som är relativt enkelt att åtgärda. Snart kommer någon och kör om alla med just detta. Frågan är vad det bolaget heter och vad mer de kan erbjuda oss giggare?
Sammanfattning
- Giggaren har blivit kund på gig-marknaden och fått ett bättre förhandlingsläge.
- Egenanställda vill ha snabb service och tydliga erbjudanden.
- Digitalt bemötande är både en hygien- och differentieringsfaktor hos leverantörerna.
- Vi kommer att se fler aktörer och smartare kombinationer av tjänster till just giggare.
Läs också:
Vet du vad en giggare är? Snart kanske du också blir en.
Konsultexperten: Vem vinner och förlorar på dagens inköpsprocesser?
Artikeln skriven av Marianne Olsson och publicerades i Computer Sweden: 2019-02-06