Konsultexperten: Gig:arnas guide till uppdrag 2018
IDG EXPERT NETWORK Är du redan gig:are eller funderar på att bli? Då måste du planera allt från din beläggning till hur du ska nätverka och skapa nya relationer för att säkra nästa uppdrag.
Antalet gig:are har ökat lavinartat de senaste åren och idag finns minst 35 000 egenställda jämfört med 4 000 2011, enligt Brainvilles konsultrapport. Samtidigt ökar antalet aktiebolag med färre än fem anställda som idag motsvara 85 procent av 50 000 konsultbolag.
Enligt Brainville som är Nordens största plattform för konsulter och konsultköpare finns flest annonser om lediga uppdrag under februari, mars och september med mars som peak för månaden då flest uppdrag dras igång. Under sommaren är det betydligt mindre aktivitet.
Definiera ditt erbjudande och uppdatera ditt CV
Om du inte redan har definierat ditt erbjudande så är tipset att hitta din nisch. Då blir kommunikationen mycket enklare och tydligare. Om du är projektledare inom en viss bransch så kan du ha med en mening eller några nyckelord om det överallt – från ditt CV till översta rubriken på Linkedin.
Det är viktigt att all information om dig är uppdaterad. Det är bättre att inte finnas med på en jobbsajt än att det finns inaktuell information om dig. Då är det bättre att inte vara sökbar alls. På Linkedin, som är fönstret till nätverkande och nya uppdrag eller jobb, är det kritiskt att ha en vettig presentation samt publicera dina senaste meriter.
Läs också: Konsultexperten: Genom innovation utvecklar du både dig själv, kunden och företaget
Har du koll på skillnaden mellan ett CV och en konsultprofil? Ett CV är en mer exakt beskrivning där hela jobbhistoriken ska finnas med (skriv mer om det mest aktuella). En konsultprofil är mer som ett tema där du kan sätta fokus på en roll, bransch eller erbjudande. Det är ett flexiblare sätt att presentera sin pitch och då är det givet att rensa bort sånt som tar fokus från det viktigaste kunden behöver känna till för det specifika uppdraget.
Implementera det nya svarta
Det är viktigt att kommunicera och förankra arbetet. Strategier är enkla – införandet det svåra. Jag ser det både inom näringslivet och inom offentlig sektor – avsaknaden av införande. Beslut och strategier är bara startskott. Sedan börjar det riktiga arbetet. Det är en anledning till att jag som konsult gillar att genomföra strategier jag tagit fram med kund. Då bevisas tänket i praktiken!
Därför är det viktigt att avsätta tid och pengar till att implementera och informera. Har budskapet gått fram? Om ingen känner till en policy eller dess syfte finns inga incitament till att följa den. Som konsult med helhetsperspektiv kan du vägleda kunden till att säkerställa detta.
Konsultåret är nio månader
Det är viktigt att planera säljet och beläggningen. Hur mycket kan du ta betalt? Vad tar andra? Vilka samarbeten kan leda till uppdrag? I bästa fall har vi konsulter nio månaders beläggning (om vi vill). Undantaget är de mest efterfrågade resurskonsulterna som systemutvecklare som kan ha tur att ha beläggning året runt. De behöver också ha semester och tid för kurser och kanske några VAB-dagar. Då handlar det kanske om 10 månaders beläggning som ska finansiera inte bara året utan även bygga buffert för kommande år ifall att det blir en lucka innan nästa uppdrag.
Tänk som en schackspelare och ha beredskap för olika scenarier. Kom ihåg att inga avtal är klara förrän de är påskrivna och det är viktigt att ha mycket på gång samtidigt. Som gig:are har du inte råd att vänta utan bör tacka ja till de uppdrag som du blir erbjuden först. Samma sak gäller under uppdrag – sluta aldrig sälja. Som regel har uppdraget endast en månads uppsägningstid.
Kom ihåg att det är bättre att komplettera istället för att konkurrera, det vill säga var inte rädd för att samarbeta med kloner till dig. De vet ju dina styrkor bäst och ni kan enkelt sälja in varandra eftersom ni kan värdera varandras kompetens och erfarenhet bäst av allt.
Läs också: Digitaliseringen förändrar konsultinköpen – det krävs av dig som köpare
Är du ny som gig:are?
Om du vill testa konsultlivet så är det enkelt att komma igång utan att starta eget företag. Ta hjälp av företag som Cool Company eller Frilansfinans som ordnar allt det praktiska åt dig som egenanställd såsom att deklarera lön och bokföra dina utlägg utan att ha eget företag.
Din plan framåt
Vidare är det viktigt att du har en egen utvecklingsplan för att säkerställa att alltid bli vald. Håll dig à jour med det senaste i din bransch genom att nätverka och delta i olika konferenser kopplade till ditt kompetensområde. Viktigast av allt är att du alltid är nyfiken och försöker lära dig. Stå aldrig still!