Debatt Realtid: Giggaren har blivit kund – men vem får affären?”
Jag fick sista ordet i GIG-debatt: ”Giggaren har blivit kund – men vem får affären?”
Banker och försäkringsbolag måste spotta upp sig och anpassa sina erbjudanden till giggarna”. Det skriver gig-experten Marianne Olsson i en avslutande replik på debatten om utmaningarna inom gig-ekonomin.
Giggaren har blivit kund! Finansbranschen står redo, men vem får affären?
I den nya gig-ekonomin är giggaren själv kund och erbjuds tjänster som är anpassade till deras förutsättningar. Kampen om giggarens affär har aldrig varit större än idag med stor konkurrens bland aktörer. Det handlar både om att stötta med säljet och erbjuda tjänster kopplat till finansiell trygghet och administration.
Facken och bankerna behöver inte oroa sig för de som valt bort de traditionella anställningsformerna. Giggarna har bra koll eller skaffar sig det med hjälp av smarta företag som försöker underlätta deras vardag. Ni har säkert hört talas om företag som gigger.se, Frilansfinans och Cool Co. som fixar detta. Flera av företagen har även börjat med matchningstjänster som påminner om konsultbranschens erbjudanden och olika plattformar som Brainville, eWork med flera som annonserar uppdrag som attraherar och matchar giggare och konsulter med uppdragsgivare inom privat och offentlig sektor.
Ett gig-företag som tagit täten i att stötta sina giggare är NOX Consulting som kontinuerligt håller kurser för sina giggare i allt från att sälja sig själv till att välja rätt pensions- eller försäkringslösning. Sedan finns det traditionella konsultföretag som närmar sig frihetsidén med att gigga och låter konsulterna få en större del av lönen som provision och kan själv bestämma hur summan fördelas mellan lön., kompetensutveckling och långsiktigt sparande såsom pension. Här finns stora möjligheter för individen att skräddarsy utifrån egna behov och rådande livssituation.
Sedan gig-ekonomins framfart har ett helt nav av tjänster utvecklats eller anpassats till de nya förutsättningarna på arbetsmarknaden. Detta innebär att giggarna själv har gått och blivit kunder och är hett villebråd för företag som stöttar egenanställda med olika finansiella tjänster: för den som vill slippa starta bolag kan giggarna få hjälp med att få uppdragen fakturerade och lönen utbetalt samt rådgivning och administration kring pensions- och försäkringslösningar. Här behöver banker och försäkringsbolag spotta upp sig och anpassa sina erbjudanden till giggarna som har ett bra förhandlingsläge och inte är utlämnade till arbetsgivarens val av samarbetspartner.
Hade egenanställningsföretagens tjänster funnits när jag startade eget konsultföretag 2001 hade jag aldrig dragit på mig kostnaderna för den administration det faktiskt innebär att ha ett bolag i Sverige med alla snåriga regler man ska hålla reda på. Tänk om man kunnat slippa all frustration.
Det råder många missuppfattningar kring gig-ekonomin idag. En är att giggen skulle vara lågavlönade jobb. Jag skulle säga att det faktiskt är tvärtom. I Sverige och Europa är marknaden mogen och befinner sig mycket högre upp i värdekedjan där konsulter och konsultbolagen redan är verksamma. Här växer giggarna snabbast i antal både som enmansföretagare och i småföretagskonstellationer. De är köparna till de nya tjänsterna som matchar giggarna mot uppdrag samt sköter det finansiella. Affärsnyttan som giggarna vill ha innebär i praktiken att få stöd i sin vardag för att fokusera på kunduppdragen och den personliga utvecklingen istället för all administration runtomkring som stjäl tid och energi. Här kan fler vara med och ge service, även de stora aktörerna som tidigare fokuserat på storföretagsförsäljning såsom revisionsbolag och jurister. Med digitalisering kanske de kan hitta nya affärsmodeller för att möta en ny marknad.
Vidare har omvärldsfaktorer såsom digitalisering och kompetensbrist som driver på behovet av kvalificerad arbetskraft. Här har alla arbetsgivare en stor utmaning oavsett bransch. Gig-ekonomin är del av svaret, men företagen måste själva göra jobbet som innebär att utveckla nya erbjudanden som utgår ifrån nya kundbeteenden. Inte utifrån deras egna nuvarande förutsättningar.
Marianne Olsson, gig-expert, vd konsultboken
Aktuell med boken ”Gig-ekonomi för företag” www.bokus.com/bok/9789163998577/gig-ekonomi-for-foretag/
Publicerad 190125 på Realtid