Debatt på Realtid.se om att satsa i kris
Corona kan lära oss att jobba smartare
Nu vet vi att handtvätt är viktigt. Nu är det dags börja prata om distansarbete och vilka möjligheter det finns att faktiskt lära sig något av detta. Det skriver Marianne Olsson.
Med en svag krona och en oviss kris har företagen inte råd att stå stilla,” skriver gig-experten Marianne Olsson.
Vi ser redan en ökning av möten och konferens på telefon eller video och kanske är det en bransch som är en av få vinnare när vi alla måste anpassa oss och vårt jobbade till coronakrisen. Medarbetare och arbetsgivare kan också bli vinnare genom att dra lärdomar från nya eller tillämpade arbetssätt under krisen. Det kan resultera i uppdaterade riktlinjer för distansjobb eller uppmuntran till nya arbetssätt som inte implementerats fullt ut.
Det finns fortfarande en ganska stor skepsis till hur effektivt distansarbete är. Det kan vara på grund av kulturen på en arbetsplats, en chef med kontrollbehov eller en övertro på hur effektivt det är att “ses” fysiskt på möten. Kanske finns det även rädslor för de som föredrar det sociala sammanhanget och skulle sakna spontan feedback på vardagssnack eller problemlösning vid kaffemaskinen.
En viktig fråga är att bygga ett större förtroende sinsemellan. Att lita på att kollegor och medarbetare gör sitt jobb även om ni inte träffas på jobbet. En annan aspekt är att säkerställa att alla har en vettig miljö att distansarbeta i, tillgång till rätt verktyg såsom dator och molntjänster samt att ha en professionell inställning i att göra sig i ordning, klä sig för kontoret och “gå till jobbet” som vanligt.
En viktig fråga är att bygga ett större förtroende sinsemellan. Att lita på att kollegor och medarbetare gör sitt jobb även om ni inte träffas på jobbet. En annan aspekt är att säkerställa att alla har en vettig miljö att distansarbeta i, tillgång till rätt verktyg såsom dator och molntjänster samt att ha en professionell inställning i att göra sig i ordning, klä sig för kontoret och “gå till jobbet” som vanligt. Om man sunkar runt i mjukisbrallor är det både knepigare att vara med på videomöte samt ha totalt fokus på jobbet (istället för att köra en tvättmaskin mellan möten). En annan viktig sak är att ta pauser eftersom det inte finns några naturliga avbrott och det är lätt hänt att man bara kör på och glömmer bort att äta och pausa. Kanske inrätta återkommande kaffepauser på skype som är frivilliga två gånger om dagen? Man skulle även kunna äta lunch ihop från alla olika kök i hemmet.
Låt oss höja blicken lite och tänka på företagens affärsutveckling och konkurrenskraft. Med en svag krona och en oviss kris har företagen inte råd att stå stilla. Många blir paralyserade och törs inte ta beslut. Det är snarare bästa läget att satsa. Man kan antingen hålla jämna steg eller se det som en möjlighet att försöka gå om huvudkonkurrenten? Då kan företagen med fördel även anlita professionella konsulter och giggare som är vana att arbeta och leverera på distans, ofta med korta ledtider. De kan enkelt upphandlas digitalt utan ett personligt möte och därmed snabba på den planerade utvecklingen. Under tiden sköter medarbetarna allt som är “business as usual”.
Mitt bästa tips är att aldrig stå still oavsett vad som händer i omvärlden!
Marianne Olsson
Författare och gig-expert
Konsultboken.se
Författare och gig-expert
Konsultboken.se
Publicerat 12 mars på Realtid.se: https://www.realtid.se/debatt/corona-kan-lara-oss-att-jobba-smartare