Populära Konsultboken nu som ljudbok
Konsultboken har hjälp tusentals konsulter och giggare att utvecklas i konsultrollen. Nu släpps den i en ny upplaga och format som ljudbok för att bli tillgänglig för fler läsare och lyssnare.
Vad kan Sveriges hundratusentals konsulter och giggare göra för att lyckas bättre i sin yrkesroll? I ”Konsultboken” presenteras en unik undersökning om framgångsfaktorer för konsulter samt många värdefulla tips och expertråd för att bygga personlig varumärke på den nya arbetsmarknaden som vi numera kallar gig-ekonomin.
Konsultboken är skriven för alla giggare och konsulter samt till dem som vill lära sig mer om vinsterna med ett konsultativt förhållningssätt. En röd tråd i Konsultboken är författarens undersökning ”10 snabba frågor”, där 100 konsulter berättat om utmaningar, motivation och ledarskap samt rankat framgångsfaktorer i konsultrollen. Dessa faktorer kan tillämpas för alla som vill fortsätta utvecklas i arbetslivet. Enligt författaren gäller det att aldrig stå still utan att ständigt försöka utveckla sin egenskaper och kompetenser.
Topp 10-faktorer för framgång:
- Förmågan att skapa förtroende
- Förmågan att kommunicera
- Förmågan att lyssna
- Problemlösningsförmåga
- Självständig – att kunna leda sig själv
- Social förmåga
- Erfarenhet
- Förändringsbenägenhet
- Vilja lära sig nya saker och utvecklas
- Bra självförtroende
– Det handlar främst om att bygga förtroende, att vara tydlig i sin kommunikation, att vara lyhörd och lyssna av sin kund eller beställare, säger bokens författare Marianne Olsson.
Att läsa Konsultboken blir en process där läsaren får möjlighet att ranka sig mot framgångsfaktorerna och reflektera över vad hen kan bli bättre på. Både experter och konsulter, som representerar allt från solokonsulter till internationella konsultjättar, har delat med sig av kunskap och erfarenheter i boken. Du får även lära dig hur du bygger ditt personliga varumärke långsiktigt.
– Med den här boken vill jag uppmuntra alla konsulter och giggare att ständigt våga utveckla sig och bli bättre och mer medvetna i sin konsultroll, säger Marianne.
Samtidigt släpps flera uppdaterade versioner av författarens böcker: 1) debutboken Framgångsrik Konsult som e-bok med nytt material för att möta förändringar i omvärlden där gig-ekonomins utveckling är den främsta faktorn som påverkar oss arbetstagare och 2) Gig-ekonomi för företag med nytt uppdaterat material där arbetsgivare får värdefulla tips på hur de kan attrahera en mix av resurser – anställda, giggare och konsulter. Det rör sig i ledningen bland gig-bolagen och flera har även nya strategier för att möta en snabbrörlig omvärld.
Böckerna finns nu i tre format
Tryckt bok, e-bok samt ljudbok. Till Bokus!
Mer om författaren och konsultböckerna
Marianne Olsson har under en rad år jobbat som rådgivare och föreläst om konsulternas framgångsfaktorer samt hållit workshops för att främja intern utveckling i konsultföretag och andra organisationer som vill ta till sig tänket kring gig-ekonomin för att svara upp mot utmaningar och fånga möjligheter inom kompetensförsörjning och digitalisering. Hon har släppt flera böcker om konsultbranschen: Gig-ekonomi för företag, Konsultboken och Framgångsrik Konsult samt är medförfattare till Smart PR-serien www.smartpr.se, som vänder sig till författare, konsulter, giggare och startups. Mer om författaren och hennes verksamhet:www.konsultboken.se