Intervju i Branschen.se om framtiden
Intervju i Branschen.se (https://branschen.se/): Gig-ekonomi experterna ger sin bild av framtiden för branschen
| Artikel 5 I I den sista artikeln i serien låter vi tre ledande experter inom gig-ekonomi, Marianne Olsson, Jacob Rudbäck och Michael Sundquist, ge sin bild av branschens utveckling framåt.
Vad kan giggare göra för att säkra sina inkomster för 2020?
Halva året har gått och det är tufft för många giggare och frilansande konsulter som inte vet hur hösten kommer att utvecklas utifrån ett jobbperspektiv. När får jag nästa uppdrag? Kommer marginalen räcka för att täcka upp några av årets uteblivna uppdrag eller löner?
Parallellt med att söka uppdrag och jobb inom sina primära kompetenser skulle jag föreslå att man gör en egen inventering av annan etablerad kunskap och erfarenhet inom sekundära områden.
I sommar kan den händige exempelvis erbjuda enklare snickeri- eller trädgårdstjänster till stugägare, eller till att renovera hemma i höst. En spaning är att identifiera vilken efterfrågan som finns och matcha det mot egna kompetenser och färdigheter.
Enligt färsk statistik så säljer både Bauhaus och Clas Ohlson som aldrig förr till alla hemmafixare. Några av dessa kanske vill ha lite hjälp för att bli klara snabbare eller för att man kan behöva vara två för vissa jobb? Hur ska man marknadsföra sig undrar du kanske? Det går ju att göra både analogt och digitalt: skriv vad du erbjuder på Facebook, Linkedin, skapa en profil på appar som TippTapp eller sätt upp lappar i ett område du gärna skulle jobba i eller där du känner någon som kan vara referens åt dig. Vilken färdighet har du och går den att tjäna pengar på?
Hur kommer gig ekonomin utvecklas de närmaste åren?
Om jag får önska så skulle jag vilja efterlysa en anpassad skattelagstiftning, där de som väljer att försörja sig själva ska belönas för det risktagande som det faktiskt innebär att inte ha en fast anställning. Lägre skatt helt enkelt. Då skulle giggare ha större möjlighet att bygga buffertar för att bättre kunna klara sig igenom förändringar såsom ändrad efterfrågan på tjänster inom ens kompetensområde eller bransch.
Giggarna blir fler och fler för varje år och det positiva med detta är att en grupp som är stor får mer att säga till om. Det innebär mer konsumentmakt och företagen utvecklar fler och bättre tjänster för att möta en större efterfrågan. Det handlar framför allt om finansiella tjänster med allt från att få stöd med att administrera sig, få lån till stort och smått i vardagslivet samt hitta och bli matchad för olika gig och uppdrag.
Hur du tror att en samverkan mellan plattformsföretagen kan gynna branschen och arbetsmarknaden långsiktigt?
Tillsammans blir alla starkare och samarbete gynnar alltid alla som vill vara med och möta behovet eller efterfrågan på nya tjänster, exempelvis på den nya jobbmarknaden vi nu kallar gig-ekonomin. Den största vinnaren är självklart giggaren själv som får lättare att hitta nya uppdrag tack vare digitaliseringen som möjliggör en global arbetsmarknad. Det är en fantastisk möjlighet, avslutar Marianne Olsson.
Länkar till Mariannes böcker
Gig-ekonomi för företag
Working in the Gig Economy
Smart PR för Giggare och Konsulter
Konsultboken.se
Läs Mariannes böcker i Sverige
Läs Mariannes böcker på Amazon
Läs hela artikeln:
Experterna ger sin bild av framtiden för branschen 29 juni 2020: https://branschen.se/2020/06/29/gig-ekonomi-experterna-ger-sin-bild-av-framtiden-for-branschen/