Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • pressklipp
  • Konsultens karriärtips i Dagens Nyheter
2016 sep.22

Konsultens karriärtips i Dagens Nyheter

adminpressklipp

Slipa din ­sociala förmåga, satsa på bli en bättre ledare och lär dig av dina misstag.

I ”Konsultboken” har experten och författaren Marianne ­Olsson samlat sina bästa råd för att lyckas i konsultbranschen. För DN:s läsare sammanfattar hon sina sju viktigaste tips.

konsultens karriärtips

1. Lär dig att kommunicera. Som konsult är det viktigt att kunna anpassa sitt budskap till olika målgrupper och situationer – både internt på det egna företaget och ute hos kunder. Det handlar om att lyssna på kunden och identifiera deras behov, därefter kan du som konsult formulera en lösning eller förslag.

2. Bli en bättre lyssnare. Konsulter måste vara lyhörda. En bra säljare och relationsbyggare är en särskilt god lyssnare, som även kan läsa mellan raderna. Det vanligaste exemplet på när en kund inte kan tala klarspråk är när ett företag befinner sig mitt i en organisationsförändring som inte har kommunicerats internt till alla medarbetare ännu. Då måste man som konsult ställa trevande frågor om när de har information om uppdraget.

3. Skapa förtroende. Att kunna bygga tillit är kanske det viktigaste i relationen med alla i arbetslivet, under ett kunduppdrag och därefter. Kunden har alltid högre förväntningar på en konsult jämfört med en medarbetare, därför är det extra viktigt att du alltid är proaktiv och kommer väl förberedd till alla möten, och är konsekvent i ditt agerande och din professionalism.

4. Satsa på självständighet. Det är inte ovanligt att kunden behöver ledas och motiveras för att processen ska gå framåt. Ledarskapet behövs därmed på alla nivåer av ett projekt – för kundens medarbetare och chefen i rollen som beställare. Att leda sig själv har blivit en självklar del av konsultrollen, liksom att stötta andra under kunduppdragets gång. Därför bör alla konsulter utvecklas inom just ledarskap och organisation.

5. Träna din sociala förmåga. Det är avgörande att kunna etablera relationer och fungera i grupp. Du bör även kunna smälta in och läsa av och delta i det sociala spelet på en arbetsplats. Att vara social sågs tidigare som en bonuskompetens, men är numera något som tas för givet i dynamiken på alla arbetsplatser.

6. Slipa problemlösningsförmågan. Mycket av arbetet handlar om att kunna identifiera hinder eller utmaningar samt hitta lösningar som underlättar och ger ett bättre resultat i arbetet. Kundens upplevelse av vad som är ett problem eller en utmaning kanske inte stämmer med verkligheten. Då kan konsultens ”utifrån-in-perspektiv” vara ett utmärkt verktyg för att kunna identifiera och reda ut vad som är ett problem respektive symptom på samma.

7. Lär dig av dina misstag. När en kund väljer en konsult är de beredda att betala för rätt person som matchar uppdraget. Att ha genomfört liknande projekt eller har kunskap från samma bransch betyder mycket för kvalitetssäkringen. Då känner sig kunden trygg med att de har anlitat rätt konsult för jobbet.

Artikel i DN av Kalle Wiklund 2016

Share this:
About admin

Konsultexpert

  • Previous

    Sigma Society inspirerar

  • Next

    Nobelpriset i ekonomi går till…

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50