Artikel: Vässa konsult-CV:et till nästa gig!
Nytt konsultår! Och dags att fixa nytt gig. Enligt tidigare konsultrapporter från Brainville är våren och hösten den bästa tiden att hitta nytt uppdrag på. I januari börjar uppdragen sakta öka med en peak i februari-mars. Tillgången på uppdrag hänger främst ihop med nytt budgetår för IT-investeringar i både privat och offentlig sektor. Alltså är det hög tid att börja se över ditt konsult-CV för att vara redo att matcha mot annonserade uppdrag.
Att göra i januari
Det är avgörande att ditt presentationsmaterial är aktuellt och genomtänkt för varje uppdrag du pitchar på. Om kunden, inköparen eller konsultförmedlaren upplever att du skickat något generiskt, som inte speglar det specifika uppdraget blir du snabbt ointressant. Du behöver kratta manegen och göra det enkelt att se varför dem ska välja att kalla just dig på intervju för uppdraget. Här är viktig lista över saker du bör göra i början på året. Det handlar främst om att uppdatera innehåll och filnamn på dina konsult-profiler. Kanske behöver du organisera om mapparna på datorn för att spegla ditt konsultjobbs-sökande detta nya år? Har du glömt att lägga in någon erfarenhet eller kompetens som ofta efterfrågas? Eller någon ny metod du lärt dig på senaste uppdraget? Kanske har du gått en kurs och glömt lägga in det överallt (tänk på allt från Linkedin, Brainville och dina olika konsultprofiler samt din master-version)? Har det tillkommit nya rollnamn inom ditt kompetensområde som du behöver komplettera dina presentationer med?
Utöver att vässa ditt digitala personliga varumärke behöver du även planera framåt. Det handlar om budget för ditt sälj, dvs din förväntade omsättning får året. Du behöver även ha koll på dina kostnader utöver den lön du planerar att ta ut. Har du koll på kostnaderna? Har något ändrats sedan förra året? Kan du spara in på något eller har du kommande investeringar i ny dator eller annat som du behöver ta höjd för?
Kom igång idag:
- uppdatera master-CV och dina olika konsultprofiler
- uppdatera CV och sammanfattningen på Linkedin & Brainville
- identifiera sådant som kan stärka ditt varumärke (t.ex. dela kunskap)
- identifiera din drömkund eller ett drömuppdrag och gör en plan för hur du ska nå dit
- gör en årsbudget med syfte att sätta upp mål på din tänkta omsättning samt lista alla kostnader inklusive lönen.
Kommunicera ditt varumärke med din konsultprofil
Det är skillnad på CV och konsultprofil, den senare kan du anpassa mer och välja att lyfta specifika uppdrag istället för att berätta om hela din karriär. Lyft det som är relevant för det uppdrag du söker. Då ökar din säljbarhet och det blir lättare för kunder, inköpare och konsultförmedlare att se varför just din profil matchar det aktuella uppdraget. Gör det enkelt att välja dig.
Skriv en smart konsultprofil
- Var tydlig med ditt erbjudande
- Undvik att sälja in “allt”
- Anpassa alltid för varje roll
- Var kortfattad
- Beskriv mätbara prestationer
- Korrläs och kolla formatering
Läs gärna min tidigare artikel om hur du organiserar och paketerar ditt konsult-CV:7 smarta tips: Så skriver du ett vinnande konsult-CV.
Se även till att vara sökbar utifrån din unika profil, var aktiv i sociala kanaler och tänk på att alltid bygga nätverk, vara bjussig med kunskap och försök bidra först i en ny affärsrelation. Det skapar en positiv ”pay-it-forward”-känsla.
Lycka till med ditt år som konsult och giggare. Om du är nyfiken och vill läsa mer om konsultrollen får du gärna spana in mina böcker på Bokus (Konsultboken, PR för giggare & konsulter, Gig-ekonomi för företag, Great Gigs-series m.fl. titlar).
Om Marianne Olsson
Marianne Olsson, är rådgivare & författare på konsultboken.se och har skrivit mer än 10 böcker om konsultbranschen och gig-ekonomin på svenska och engelska. Till vardags är hon strategikonsult, projektledare och moderator. Hon föreläser även om konsultrollen samt är rådgivare till företag i konsultbranschen eller till arbetsgivare som vill lära sig mer om hur de kan ta del om fördelarna kopplat till gig-ekonomins flexibla arbetssätt samt hur man bygger hållbara företag och organisationer.
Denna artikel har publicerats på Brainville: Brainvilles Blogg
Om Brainville
Brainville är Nordens största plattform och marknadsplats för giggare – vår tids äventyrare. I ett snabbt föränderligt samhälle som ständigt utmanas av nya genombrott och behov har efterfrågan på människor med vissa särskilda förmågor blivit allt större. Är du giggare eller behöver du en? Brainville finns här för att hjälpa er hitta varandra – utan att störa. Vi vill ju inte vara den tredje deltagaren på er professionella dejt.
För dig som är konsult eller giggare är Brainville ett värdefullt redskap som hjälper dig utveckla ditt personliga varumärke och som möjliggör spännande utmaningar. För dig som är uppdragsgivare är Brainville en viktig källa till de vassaste konsulterna med precis de kunskaper du behöver. Brainville grundades 2013 och idag används tjänsten av tiotusentals konsulter och uppdragsgivare. 2017 bytte vi namn från Resrc till Brainville.