Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • pressklipp
  • Computer Sweden intervjuar Marianne Olsson om konsultfällor
2015 apr.30

Computer Sweden intervjuar Marianne Olsson om konsultfällor

adminpressklipp
Tema konsultfällor

IDG intervjuar Marianne Olsson

Allt fler systemutvecklare, programmerare och it-arkitekter behöver kunna arbeta på konsultbasis. När yrkesrollerna blir mer rådgivande krävs ökad flexibilitet.

I dag måste allt fler yrkesgrupper kunna prata både it och affärer, när teknik och ekonomifrågor vävs ihop. Det skapar ökade krav på konsulterna att ta helhetsansvar, inte bara för teknikleveranser utan för hela projekt.

– Det är viktigt att inte förhasta sig i analysen av kundens behov, säger managementkonsulten Marianne Olsson. Genom att fokusera på få men viktiga saker kan misstag undvikas, framhåller hon. Ett exempel på konsultfällor att fastna i en teknisk expertroll. Det kan handla om nya konsulter som vill framhäva sin duktighet, eller erfarna konsulter som föredrar att jobba som de alltid har jobbat. Generellt gäller att ju tidigare man upptäcker ett problem, desto enklare är det att åtgärda. Den som har en tendens att teknikvinkla alla projekt eller f.r snabbt skaffa sig en bild av uppgiften kan undvika fällan genom att vara medvetna om det problemet.

– Kommunikation, förtroende och en förmåga att lyssna är de viktigaste faktorerna bakom konsultframgångar, säger Marianne Olsson.

– Det viktiga är att man lyssnar och kommunicerar kring varje uppkommen situation, inte bara informellt utan även att man håller informella möten där man agerar för att skapa processer vars syfte är att undvika att problem som har lett till tidigare misstag ska uppkomma igen. En annan konsultfälla är att prissätta sig för lågt. Låga priser leder inte automatiskt till nöjdare kunder.

Ett råd är att våga ta betalt för de värden man skapar och att redovisa dessa värden tydligt.

– Jag har tidigare varit rådgivare åt konsultbolag som inte vågade höja sina konsultpriser. De hamnade i fastprisprojekt med dålig lönsamhet. Vi analyserade det värsta som kunde hända om priserna höjdes och det värsta scenariot visade sig vara att olönsamma kunder skulle hoppa av. Priset höjdes med 20 procent, vilket kombinerades med utökade helhets.taganden som synliggjorde hur konsulterna bidrog med affärsnytta.

– Följden av prishöjningen och synliggörandet blev att alla kunder stannade kvar och blev mer nöjda. Genom att våga utveckla både sina priser och erbjudanden kan man alltså förbättra relationen till sina kunder, säger hon.

Av: Martin Wallström, IDG

Share this:
About admin

Konsultexpert

  • Previous

    Konsultbranschkväll på KTH

  • Next

    Skrivmingel och författarsamtal

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50