Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • blogg
  • Olsson: Almedalsveckan borde utvecklas digitalt
2020 jun.29

Olsson: Almedalsveckan borde utvecklas digitalt

Marianne Olssonblogg

Behovet av det demokratiska samtalet är stort och hade kunnat möjliggöras med digitaliseringens hjälp.

Som mångårig deltagare och moderator för olika seminarier är det en stor sorg att Almedalsveckan kom av sig på grund av Corona. Jag anser att det hade kunnat genomföras delvis digitalt och hade inte alls behövt ställas in till 100 procent. Det hade även gynnat den krisande besöksnäringen när reseförbudet väl hävts.

Då hade de dagliga talen från de politiska partierna även blivit av antingen på plats, förinspelat eller via länk. Seminarier hade kunnat ha streamats från hela Sverige och marknadsförts via den existerande programwebben Almedalsveckan.info, som vi deltagare har som en digital bibel under veckan. Kontinuitet hade kunnat skapats och alla hade kunnat ta ansvar för maxantalet 50 runtom i Sverige – eller på plats i Visby för den delen.

Under en vår då både demokratiska och mänskliga rättigheter inskränkts av flera länder under Coronan har behovet av det demokratiska samtalet aldrig varit större än nu. Istället för dialog får vi istället ett vakuum och ett hack i skivan i form av bristande kontinuitet avseende planering och budget. Detta riskerar att innebära att färre arrangerar evenemang och seminarier 2021. Almedalsveckan behöver bli mer relevant, inte mindre. Politiken borde haft kurage att lita på digitaliseringen som brygga till 2021. Då hade vi säkerligen fått se nya nyfikna arrangörer dela kunskap och föra samtal som är viktiga inom deras ämnesområden.

Om du själv inte spanat in Almedalsveckan kan det vara kul att veta varför folk åker långväga för att delta. De främsta skälen som brukar anges är att dela kunskap, träffa nya människor och nätverka samt påverka inom sitt eget intresseområde. Visste du att det arrangerades över 4000 seminarier 2018? Att över 700 företag ställde ut 2019 och 485 arrangerade från offentlig sektor? Det är många intressenter utöver alla tusentals besökare som även bidrar till besöksnäringen för hela Gotland både före, under och efter Almedalsveckan varje år. Den här typen av information samt erfarenheter från tidigare år delades under Almedagen 2020, som jag hade äran att vara moderator för i januari i år. Syftet var att sprida just kunskap om vad det innebär att arrangera seminarier under Almedalsveckan samt hur man gör det med tillgänglighet.

En idé inför 2021 års Almedalsvecka skulle vara att även tillåta digitala arrangemang i programmet. Det främjar både platsen, det demokratiska samtalet och underlättar budgetfrågan för organisationer som helt enkelt inte har råd att komma till Visby. Jag ser fram emot förnyelse där vi kan låta digitaliseringen vara med och skapa större inkludering. Det skulle även främja det demokratiska samtalet som är hjärtat i Almedalsveckan.

Hoppas att vi ses 2021!

Marianne Olsson, rådgivare, författare och moderator på Konsultboken
Share this:
  • Previous

    Speaker för Global Masters Program about Gig Economy & Gig Platforms

  • Next

    Intervju i Branschen.se om framtiden

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50