Mood Magazine uppmärksammar lansering av Smart PR-serien
Succé på lanseringeeventet för Smart PR-serien!
Den 19 december gick lanseringseventet för bokserien Smart PR av stapeln på the Christmas Lobby. Det kom en massa folk, trots att det var mitt i julhetsen, vilket vi är enormt glada för. Vi arrangerade tre paneler, en för varje bok, och deltagarna var inga mindre än dessa stjärnor som även medverkar i böckerna.
Vi är även jätteglada att MOOD Magazine valde att uppmärksamma vår smarta lansering som de beskrev som ”Bokrelease för smartare kommunikation”: till artikeln, 19 dec 2019.
Panelsamtal om Smart PR
Marianne Olsson, medförfattare och förläggare, agerade moderator under kvällen och samtalade med panel och publik i syfte att dela kunskap och erfarenheter tillsammans. Inför varje bok delade Karin Bäcklund även med sig av sina bästa PR tips till författare, giggare, konsulter och startups.
Smart PR för författare (Bokus):
Fredrik Pallin, författare till boken #gördetnu – Så lyckas ditt företag i sociala medier
Anne Liljeroth, författare till bland annat böckerna Vanliga människor glömmer och går vidare, Jag kan inte sluta gråta, Hennes gröna ögon
(Caroline Lidman var sjuk)
Smart PR för giggare & konsulter (Bokus):
Fredrik Pallin, PR-konsult och författare
Lena Gustafsson, journalist, beteendevetare och författare
Karin Bäcklund, PR-konsult och författare till Smart PR-serien
Smart PR för startups (Bokus):
Lisa Rytter, tidigare LeftorRight och Wrapp
Alexander Gradin, Beatly
Ulrika Lilja, GoFrendly
Om bokserien Smart PR
Bokserien inkluderar Smart PR för författare, Smart PR för giggare och konsulter och Smart PR för startups, det vill säga böcker om PR för målgrupper som har ett stort behov av PR men som ofta inte har en så stor budget att lägga på det. I böckerna får du handfasta tips, råd och verktyg för hur du jobbar framgångsrikt med PR och i egna kanaler. Böckerna finns i handeln i e-boksformat och ljudböcker. Sök i handeln eller se smartpr.se för att köpa böckerna.
Om författarna
Böckerna är skrivna av PR- och kommunikationsexperten Karin Bäcklund och konsultexperten och förläggaren Marianne Olsson. Mer om författarna finns på www.notjustcake.se och www.konsultboken.se. Mer om förlaget: www.konsultbokenpublishing.se.
Karin Bäcklunds bästa PR-tips
Under kvällen bjöds även på PR tips från alla tre böckerna:
- Det finns fantastiska möjligheter i dagens digitala medielandskap. En av dem är möjligheten att skapa egna kanaler och eget digitalt innehåll. Idag kan företag själva på ett enkelt sätt ta utrymme för att berätta sin historia, bygga sitt varumärke, sin image och sin personlighet samtidigt som man skapar värdefulla relationer mer målgrupperna.I egna kanaler kan man alltså grunda för det kommande PR-arbetet. Genom att börja bygga varumärket i egna kanaler har ni kommit en bit på vägen, ju starkare varumärke ni har desto enklare blir PR-arbetet. Och ju starkare ni är i egna kanaler desto mindre behöver ni externa kanaler för att nå ut.Missa inte den chansen utan se till att ha en strategi för dina egna kanaler! Och att ni lägger tid på att jobba efter den.
- Idag är varumärken mer personliga än tidigare. Både vad gäller tonalitet i kommunikationen men även genom att man ofta lyfter och synliggör personer inom företaget. Var därför inte rädd för att synas och ta plats. Som grundare, författare eller giggare/konsult är det bra att bygga ditt eget personliga varumärke för att också stärka ditt företags, din bok eller verksamhets varumärke. Så sätt en strategi även för dig så att du syns och hörs också!Det har aldrig varit lättare att bygga personliga varumärken.
- Idag är det viktigt att jobba med en kombination av PR, egna kanaler och marknadsföring för att nå ut på bästa sätt. Mycket på grund av att dessa olika sätt att kommunicera går in i varandra mer än någonsin.Även om det är enklare att mäta och kan garantera resultat av marknadsföring och att det är enklare att jobba i egna kanaler, betyder inte det att man ska välja bort PR. Det är den mest trovärdiga formen av kommunikation eftersom det är någon annan som säger något om er och värdet av det är högt. Det är dessutom rätt kostnadseffektivt med tanke på att man inte betalar för produktion eller distribution.
- Ha rätt förväntningar. Det tar tid att stärka varumärken och skapa trovärdighet och bygga relationer vilket PR i mångt och mycket handlar om. Man måste jobba långsiktigt och det är så man ser de största resultaten. Även om PR kan generera snabb konvertering så är det ofta inte den främsta anledningen till att jobba med PR. PR är ingen quickfix. Man kan inte förvänta sig en miljon nedladdningar efter en artikel även om det kan hända. Däremot så hjälper en artikel er att stärk varumärket och ett starkt varumärke hjälper er att sälja och att fånga målgrupper, användare, läsare, kunder, investerare tex. Att ni syns gör också att ni bekräftar de som redan köpt av er produkt, tjänst eller bok, eller investerare och samarbetspartners.
Tack!
Varmt tack till publiken, paneler och Karin Bäcklund för samarbetet med bokserien smart pr.
Hälsar förläggaren och medförfattaren Marianne Olsson.
Fler bilder
Vill du ta del av fler bilder från eventet så finns de på Facebook!
Nedan en filmsnutt fångad av Maria Forsén på Xmas Lobby: Lisa Rytter kommenterar vikten av det långsiktiga PR-arbetet.