Konsultens karriärtips i Dagens Nyheter
Slipa din sociala förmåga, satsa på bli en bättre ledare och lär dig av dina misstag.
I ”Konsultboken” har experten och författaren Marianne Olsson samlat sina bästa råd för att lyckas i konsultbranschen. För DN:s läsare sammanfattar hon sina sju viktigaste tips.
1. Lär dig att kommunicera. Som konsult är det viktigt att kunna anpassa sitt budskap till olika målgrupper och situationer – både internt på det egna företaget och ute hos kunder. Det handlar om att lyssna på kunden och identifiera deras behov, därefter kan du som konsult formulera en lösning eller förslag.
2. Bli en bättre lyssnare. Konsulter måste vara lyhörda. En bra säljare och relationsbyggare är en särskilt god lyssnare, som även kan läsa mellan raderna. Det vanligaste exemplet på när en kund inte kan tala klarspråk är när ett företag befinner sig mitt i en organisationsförändring som inte har kommunicerats internt till alla medarbetare ännu. Då måste man som konsult ställa trevande frågor om när de har information om uppdraget.
3. Skapa förtroende. Att kunna bygga tillit är kanske det viktigaste i relationen med alla i arbetslivet, under ett kunduppdrag och därefter. Kunden har alltid högre förväntningar på en konsult jämfört med en medarbetare, därför är det extra viktigt att du alltid är proaktiv och kommer väl förberedd till alla möten, och är konsekvent i ditt agerande och din professionalism.
4. Satsa på självständighet. Det är inte ovanligt att kunden behöver ledas och motiveras för att processen ska gå framåt. Ledarskapet behövs därmed på alla nivåer av ett projekt – för kundens medarbetare och chefen i rollen som beställare. Att leda sig själv har blivit en självklar del av konsultrollen, liksom att stötta andra under kunduppdragets gång. Därför bör alla konsulter utvecklas inom just ledarskap och organisation.
5. Träna din sociala förmåga. Det är avgörande att kunna etablera relationer och fungera i grupp. Du bör även kunna smälta in och läsa av och delta i det sociala spelet på en arbetsplats. Att vara social sågs tidigare som en bonuskompetens, men är numera något som tas för givet i dynamiken på alla arbetsplatser.
6. Slipa problemlösningsförmågan. Mycket av arbetet handlar om att kunna identifiera hinder eller utmaningar samt hitta lösningar som underlättar och ger ett bättre resultat i arbetet. Kundens upplevelse av vad som är ett problem eller en utmaning kanske inte stämmer med verkligheten. Då kan konsultens ”utifrån-in-perspektiv” vara ett utmärkt verktyg för att kunna identifiera och reda ut vad som är ett problem respektive symptom på samma.
7. Lär dig av dina misstag. När en kund väljer en konsult är de beredda att betala för rätt person som matchar uppdraget. Att ha genomfört liknande projekt eller har kunskap från samma bransch betyder mycket för kvalitetssäkringen. Då känner sig kunden trygg med att de har anlitat rätt konsult för jobbet.