#e-books #e-bok #gig-ekonomi #framgångsfaktorer #konsulter #undersökning #konsultboken #delakunskap
Digitala förlaget KP vill göra det enklare för konsulter, experter & föreläsare att dela kunskap genom digital utgivning
Med boken som visitkort kan konsulter och giggare nå ut med sin kunskap och skapa intresse och öka kännedomen om sitt personliga varumärke och sitt erbjudande. E-boken är formatet för framtiden eftersom det snabbt når sin marknad, är iterativt och enklare att hålla uppdaterat.
Allt är digitalt idag
Våra utgivningsformer är digitala och sker i samarbete med de bästa i branschen.
Utgivningsformer: e-bok, ljudbok eller tryckt verk på Print on Demand (trycks vid beställning). Allt för att underlätta för dig som författare.
Distribution sker i den kanal som passar din bok: allt från Svenska e-bokhandeln (Bokus & Adlibris), streamingtjänster som Storytel och Nextory till Amazon i USA. Du väljer själv i samråd med förlaget hur och var boken ska kunna läsas eller lyssnas på.
Vad behöver du hjälp med?
Ett pressmeddelande som når ut till utvalda journalister och ämnen ingår i leveransen till författare som ger ut e-böcker vid förlaget. Vi stöttar med allt från ISBN-nummer, korrekturläsning, föreslå medförfattare, uppdatera befintliga e-böcker till distribution mot e-handeln.
- Producera eller uppdatera e-böcker & spela in ljudböcker
- PR och marknadsföring
- Distribution mot e-handel.
Vem skriver e-böcker?
Drivkrafterna att ge ut en bok kan vara många. Du kanske har gjort en akademisk studie och vill dela resultaten i ett smartare format? Du vill bygga ditt varumärke som föreläsare och kunna hänvisa till din samlade kunskap?Att ge ut en bok som expert är ett smart sätt att lansera sig som specialist och som giggare för att nå ut till potentiella kunder i din bransch.
- Du som bygga personligt varumärke
- Du som vill dela kunskap och expertis som föreläsare
- Författare som vill digitalisera sina tryckta böcker
- Författare som vill skapa flera digitala versioner av sina böcker, t.ex. kortversioner som gåva eller marknadsföring.
4 skäl till varför det är värt ”besväret” att skriva en bok (mkt mer jobb än man tror)
- Du är föreläsare eller expert och vill kommunicera till marknaden att du redan är det
- Du vill bli föreläsare eller expert och etablera dig inom ett område
- Du ser långsiktigt på din konsultroll kopplat till bokskrivande, föredrag, rådgivning mm.
- Du gillar research och att skriva nytt som engagerar (man måste ju fortsätta bygga på det arbete som är gjort, ta Mariannes Olsson artiklar som expert på IDG som exempel på aktiv marknadsföring och partnersamarbeten). Kanske kan du bli krönikör eller expert på någon tidning?
Vad som talar emot… eller tuffa sanningar om bokskrivande:
- Att du inte är beredd att lägga tiden på att sälja sälja sälja jämt.
- Arbetet som författare börjar på allvar efter att boken kommit ut
- Det är svårt att få fina bokavtal från etablerade förlag i förskott, men enkelt att ”köpa ett avtal”
- Egenutgivningen saknar ofta kvalitetssäkring, (men det kan du ordna själv via andra, t.ex. anlita en passande redaktör som lyfter boken både genom sitt namn och kompetens….). Allt detta har vi koll på.
Format & utgivningsformer
- Det svåraste med att skriva är att sätta punkt. Man får ofta nya idéer på vägen. Skriv synopsis och avgränsa hårt!
- Om du gillar att arbeta iterativt så kanske en e-bok med egenutgivning är rätt för dig? Då kan du lägga upp en ny version varje kvartal eller årsvis.
- Ska man jaga ett förlagskontrakt eller köra egen utgivning?
- Hur gör man med redaktör, kan man anlita en copy? Hur funkar det?
- Vilka andra alternativ finns till att skriva bok? Vad är nästa grej? Kanske bara video-blogga? Eller är det viktigt med en pappersprodukt…? Hör av dig som tar vi reda på vad som passar bäst för dina förutsättningar.