Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • event
  • Mood Magazine uppmärksammar lansering av Smart PR-serien
2019 dec.23

Mood Magazine uppmärksammar lansering av Smart PR-serien

Marianne Olssonevent, pressklipp

Succé på lanseringeeventet för Smart PR-serien!

Pressklipp: MOOD Magazine

Den 19 december gick lanseringseventet för bokserien Smart PR av stapeln på the Christmas Lobby.  Det kom en massa folk, trots att det var mitt i julhetsen, vilket vi är enormt glada för. Vi arrangerade tre paneler, en för varje bok, och deltagarna var inga mindre än dessa stjärnor som även medverkar i böckerna.

Vi är även jätteglada att MOOD Magazine valde att uppmärksamma vår smarta lansering som de beskrev som ”Bokrelease för smartare kommunikation”: till artikeln, 19 dec 2019.

Panelsamtal om Smart PR

Marianne Olsson, medförfattare och förläggare, agerade moderator under kvällen och samtalade med panel och publik i syfte att dela kunskap och erfarenheter tillsammans. Inför varje bok delade Karin Bäcklund även med sig av sina bästa PR tips till författare, giggare, konsulter och startups.

Smart PR för författare (Bokus):
Fredrik Pallin, författare till boken #gördetnu – Så lyckas ditt företag i sociala medier
Anne Liljeroth, författare till bland annat böckerna Vanliga människor glömmer och går vidare, Jag kan inte sluta gråta, Hennes gröna ögon
(Caroline Lidman var sjuk)

Smart PR för giggare & konsulter (Bokus):

Panel: giggare & konsulter

Fredrik Pallin, PR-konsult och författare
Lena Gustafsson, journalist, beteendevetare och författare
Karin Bäcklund, PR-konsult och författare till Smart PR-serien

Smart PR för startups (Bokus):
Lisa Rytter, tidigare LeftorRight och Wrapp
Alexander Gradin, Beatly
Ulrika Lilja, GoFrendly

 

Om bokserien Smart PR

Bokserien inkluderar Smart PR för författare, Smart PR för giggare och konsulter och Smart PR för startups, det vill säga böcker om PR för målgrupper som har ett stort behov av PR men som ofta inte har en så stor budget att lägga på det.  I böckerna får du handfasta tips, råd och verktyg för hur du jobbar framgångsrikt med PR och i egna kanaler. Böckerna finns i handeln i e-boksformat och ljudböcker. Sök i handeln eller se smartpr.se för att köpa böckerna.

 

Om författarna

Böckerna är skrivna av PR- och kommunikationsexperten Karin Bäcklund och konsultexperten och förläggaren Marianne Olsson. Mer om författarna finns på www.notjustcake.se och www.konsultboken.se. Mer om förlaget: www.konsultbokenpublishing.se.

 

Karin Bäcklunds bästa PR-tips

Under kvällen bjöds även på PR tips från alla tre böckerna:

  1. Det finns fantastiska möjligheter i dagens digitala medielandskap. En av dem är möjligheten att skapa egna kanaler och eget digitalt innehåll. Idag kan företag själva på ett enkelt sätt ta utrymme för att berätta sin historia, bygga sitt varumärke, sin image och sin personlighet samtidigt som man skapar värdefulla relationer mer målgrupperna.I egna kanaler kan man alltså grunda för det kommande PR-arbetet. Genom att börja bygga varumärket i egna kanaler har ni kommit en bit på vägen, ju starkare varumärke ni har desto enklare blir PR-arbetet. Och ju starkare ni är i egna kanaler desto mindre behöver ni externa kanaler för att nå ut.Missa inte den chansen utan se till att ha en strategi för dina egna kanaler! Och att ni lägger tid på att jobba efter den.
  2. Idag är varumärken mer personliga än tidigare. Både vad gäller tonalitet i kommunikationen men även genom att man ofta lyfter och synliggör personer inom företaget. Var därför inte rädd för att synas och ta plats. Som grundare, författare eller giggare/konsult är det bra att bygga ditt eget personliga varumärke för att också stärka ditt företags, din bok eller verksamhets varumärke. Så sätt en strategi även för dig så att du syns och hörs också!Det har aldrig varit lättare att bygga personliga varumärken.
  3. Idag är det viktigt att jobba med en kombination av PR, egna kanaler och marknadsföring för att nå ut på bästa sätt. Mycket på grund av att dessa olika sätt att kommunicera går in i varandra mer än någonsin.Även om det är enklare att mäta och kan garantera resultat av marknadsföring och att det är enklare att jobba i egna kanaler, betyder inte det att man ska välja bort PR. Det är den mest trovärdiga formen av kommunikation eftersom det är någon annan som säger något om er och värdet av det är högt. Det är dessutom rätt kostnadseffektivt med tanke på att man inte betalar för produktion eller distribution.
  4. Ha rätt förväntningar. Det tar tid att stärka varumärken och skapa trovärdighet och bygga relationer vilket PR i mångt och mycket handlar om. Man måste jobba långsiktigt och det är så man ser de största resultaten. Även om PR kan generera snabb konvertering så är det ofta inte den främsta anledningen till att jobba med PR. PR är ingen quickfix. Man kan inte förvänta sig en miljon nedladdningar efter en artikel även om det kan hända. Däremot så hjälper en artikel er att stärk varumärket och ett starkt varumärke hjälper er att sälja och att fånga målgrupper, användare, läsare, kunder, investerare tex. Att ni syns gör också att ni bekräftar de som redan köpt av er produkt, tjänst eller bok, eller investerare och samarbetspartners.

Marianne Olsson, Konsultboken

Tack till Karin Bäcklund!

Tack!

Varmt tack till publiken, paneler och Karin Bäcklund för samarbetet med bokserien smart pr.

Hälsar förläggaren och medförfattaren Marianne Olsson.

Fler bilder 

Vill du ta del av fler bilder från eventet så finns de på Facebook!

Nedan en filmsnutt fångad av Maria Forsén på Xmas Lobby: Lisa Rytter kommenterar vikten av det långsiktiga PR-arbetet.

http://konsultboken.se/wp-content/uploads/2019/12/video-1576786983.mp4
Share this:
  • Previous

    Nu släpps tredje boken i Smart PR-serien: en PR-bok för startups

  • Next

    Moderator på Almedagen 2020

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50