Konsultexperten: Satsa rätt i högkonjunktur och bli en långsiktig vinnare
Konsultexperten: Satsa rätt i högkonjunktur och bli en långsiktig vinnare. Den största risken i högkonjunkturen är att tacka ja till allt och missa chansen att preparera sig själv och företaget inför ett annat konjunkturläge, skriver IDG Expert Networks Marianne Olsson.
Högkonjunkuturen fortsätter, åtminstone ett tag till. Just nu är fastighetsmarknaden lite skakig, men än så länge har det inte haft någon inverkan på andra branscher och inbromsningen verkar dröja ett tag till. Många konsultbolag växer i omsättning, men inte på marginalen. Är det en mättnad vi ser?
Välj rätt kunder. Säg ja till rätt kunder och rätt projekt. Vilka kriterier har ni eller säger ni ja till allt? Jag vill jobba med kunder som har samma eller liknande värderingar som mig. Då ökar chansen till gott samarbete, samsyn i att lösa uppgiften samt skapar förutsättningar för en långsiktig relation. Utöver det handlar det om lönsamhet och värdeskapande för båda parter. Utvecklas jag av uppdraget? Vilka nya saker kan jag lära mig av detta? Vilka nya kunder kommer bli attraherade av att jag jobbat med en specifik kund eller uppdrag?
Bygg bolaget för framtiden. Det är lätt att fastna i leveranser. Det gör jag själv emellanåt, men det är viktigt att höja blicken och gå tillbaka till ritbordet. Vilka mål har ni? Jobbar ni med rätt kunder som gillar er tillbaka? Vad ledde det till. Sedan måste vi hålla konsulterna glada och nöjda i sin konsultroll. Den uppföljningen är minst lika viktig som med kunden.
Läs hela artiklen på https://computersweden.idg.se/…/1.693485/satsa-hogkonjunktur 😊😎👍 #konsult #leverans #konsultbranschen #konsultboken #idgexpert #idg @computersweden
Sammanfattning
- Satsa i högkonjunkturen
- Integrera utvecklingstänket i företagskulturen
- Jobba långsiktigt med era kundrelationer
- Säg inte ja till allt
- Välj varandra utifrån värderingar
- Stå aldrig still