Intervju: Så lyckas du med hjälp av underkonsulter
ViIll du veta mer om hur du kan samarbeta med underkonsulter? Jag intervjuas om tänket kring underkonsulter i senaste numret av Driva Eget, november 2017. Se urklipp nedan.
Genom att anlita och samarbeta med andra konsulter kan du ta större uppdrag och få fler kunder men ändå ha tid över till att tänka strategiskt, menar experten. Här är hennes råd.
Det är flexibelt att ta hjälp av andra konsulter jämfört med att anställa. Med en resurs- och konsultstrategi kan du plocka in rätt kompetens och omfattning när det passar. Dessutom kan det skapa ringar på vattnet, så att du själv blir anlitad som konsult av andra småföretagare, menar Marianne Olsson, konsultexpert och författare till bland annat ”Konsultboken”.
– Det är bättre att komplettera än att konkurrera. Jag tror på samarbete, på att bygga allianser. Det kanske inte är samma konsult som bjuder upp nästa gång men om man sprider den mentaliteten och kulturen så tror jag det blir fler som vill samarbeta framöver, säger hon.
Så när är den gyllene tiden att ta in en konsult? Tidigare än du tror! – Även om man teoretiskt har kompetensen själv att klara av uppgiften man lägger ut så kan man behöva avlastning för att få tid att koncentrera sig på det strategiska – så att man växer.
Hur ska du då tänka kring din egen lönsamhet? Är du ute efter att anlita konsulter till specifika projekt handlar det oftast om att du fakturerar kund
och sedan låter konsulten fakturera dig. – Då är det du som bestämmer priset. För att alla ska vara nöjda måste man vara schysst. Det ska vara marknadsmässigt och man måste tänka långsiktigt. Nästa gång kanske det är din konsultkompis som äger kunden och då vill du ha en likvärdig prissättning och lönsamhet själv. Så skapa en win-win.
Samtidigt är det rimligt att du tar betalt för att du har skapat affären och för jobbet att hålla ihop projektet och hålla kontakt med kunden, påpekar Marianne. Ofta är ansvaret bara ditt gentemot kund, och det måste löna sig. Att till exempel behålla tio procent på respektive del är en ganska vanlig strategi. Även om större företag med starkare varumärken kan ta mer.
– Ett sätt att visa på värdet av kundansvaret är att du i offerten anger projektledning eller koordinering som en roll i projektet och sätter ett pris för det. Utöver detta kan du även debitera 10 procent för affären gentemot din samarbetspartner. Fast du måste såklart inte ta ut någon provision, om ni till exempel är några samarbetspartners som ständigt bjuder in varandra till olika projekt kan man låta bli.