Email

marianne.olsson@konsultboken.se
Tel: 070-555 84 50
konsultboken konsultboken
  • Stories
  • Gig Economy
  • Highlights
  • Marianne Olsson
    • About Marianne Olsson
    • Om Marianne Olsson (SE)
    • Artiklar och publikationer (SE)
    • CV och bakgrund (SE)
  • Boka föredrag
  • Anlita moderator
    • Mötesledning med Marianne
    • Moderator inom fastighetsbranschen & offentlig sektor
    • Guide till lyckade möten – boktips
    • Moderator på Almedagen
    • Almedalen & Kinbergs Plats 3
    • Gig-ekonomi & omvärldsanalys i Almedalen
    • Kommunicera
  • Ge ut e-bok!
    • E-böcker
    • Böcker & publikationer
    • Böcker på Amazon
    • Om förlaget KP
    • Frågor & svar om e-böcker
    • Skriv en synopsis
    • Ge ut roman
    • Intervjuer erfarna författare
    • Idyllien ett koncept för välgörenhet
    • Boklansering: Smart PR-serien

Aktuellt

  • konsultboken
  • blogg
  • Konsultexperten: Giggarna i centrum
2019 feb.06

Konsultexperten: Giggarna i centrum

Marianne Olssonblogg

Giggarna i centrum – därför vill allt fler få dem som kunder

Nu har giggaren blivit kund. De företag som har insett detta kommer att slåss om de nya kunderna på en växande gig-marknad.

Det är spännande tider i gig-ekonomin nu. Nya, ofta digitaliserade, aktörer erbjuder tjänster till giggare och fortsätter att ta mark från de traditionella aktörerna, som kanske undrar vad som just hände? De stora traditionella bolagen i exempelvis finansbranschen, såsom storbanker och försäkringsbolag, som är vana att hantera kunder på en armlängds avstånd, måste justera både bemötande och innehåll i sina erbjudanden för att kunna konkurrera.

Idag erbjuds giggare tjänster som matchningar på uppdrag, konsultportaler som annonserar sina egna och andras gig, olika administrativa lösningar kopplade till lön och fakturering samt försäkringslösningar. Frågan är vad som blir nästa innovativa erbjudande där giggarna hamnar i centrum? Gigmarknaden blir allt större. Snart finns det 50 000 egenanställda plus konsulter i fåmansbolag som verkar i samarbete, men där personerna är enskilda näringsidkare i sin egna konsultroll, en form av egenkonsulter.

Uppstickarna är fokuserade på kärnuppgiften från start – att ha kunden i centrum på riktigt – och då handlar det om att möta giggare och enmanskonsulter med attraktiva lösningar.

Detta är b2b-försäljning på mikronivå där affären ligger i volym och digitalisering, men med krav på ett proffsigt ”digitalt bemötande”. Det är en helt ny intressentmodell som ritas upp. De som vill vara med och dela på kakan måste justera sitt old school-tänk.

Enkelhet och snabbhet lockar

De flesta företag vänder sig till egenanställda, och där slåss företagen med olika paketering och procentsatser på faktureringen. Spridningen är stor både på pris och innehåll, men jag tror att uppstickarna är vinnarna. Nyligen lanserades till exempel Gigger, som både matchar jobb och hjälper till med administration. Betalning via Swish. Kan det bli enklare än att få betalt direkt? Det är till och med bättre än det bästa kasinot som betalar inom fem minuter.

Det finns liknande lösningar från andra företag, exempelvis Paidin24, Cool Company, och Frilansfinans.

Många som vill ta del av den växande gigmarknaden erbjuder allt. Att nischa sig kan därför vara en vinnarstrategi både för bolaget och giggarna, som får totalt fokus på sin affär. Samtidigt kommer fler giggare att söka helhetslösningar och även få hjälp med försäljningen för att bli upptäckta av nya kunder och arbetsgivare.

Andra försöker få del av gigaffären genom att konkurrera är procentsatsen på fakturan. Tipset till giggarna är därför att jämföra både pris och leverans samt att kolla upp bolagen. Hur har andra kunder upplevt kontakten med till exempel kundtjänst? Det är viktigt med hög servicegrad när det gäller utbetalning av lön.

Branschen kan bättre

Några viktiga nyckelord för företag som vill differentiera sig är enkelhet och flexibilitet. Avtalen ska helst vara månadsvis så att giggarna blir mer benägna att behålla tjänsten eftersom de känner sig ”fria”. Det funkar för Netflix-prenumeranterna, så varför inte för giggare? När jag har frågat konsulter vad som är viktigt för dem kommer just frihet och flexibilitet upp som de viktigaste faktorerna. Därför borde alla erbjudanden som riktas till dem vara utformade på just det sättet.

Något som konsultförmedlare och rekryterare måste bli bättre på är återkoppling angående annonserade uppdrag, den så kallade kandidat- eller konsultprocessen. Det har i vissa fall blivit standard att inget svar betyder nej, men det är inte hållbart i längden. Kompetensförsörjning och matchning är svårt inom många olika yrkesgrupper och oavsett bransch. Därför behöver alla företag och organisationer digitalisera sina interna processer och sitt erbjudande till marknaden. Rätt matchning krävs för att uppnå önskade mål med sina förbättrings- och förändringsprojekt.

Det jag vet säkert är att det genomgående behövs ett bättre digitalt bemötande, ett försummat område som är relativt enkelt att åtgärda. Snart kommer någon och kör om alla med just detta. Frågan är vad det bolaget heter och vad mer de kan erbjuda oss giggare?

Sammanfattning

  • Giggaren har blivit kund på gig-marknaden och fått ett bättre förhandlingsläge.
  • Egenanställda vill ha snabb service och tydliga erbjudanden.
  • Digitalt bemötande är både en hygien- och differentieringsfaktor hos leverantörerna.
  • Vi kommer att se fler aktörer och smartare kombinationer av tjänster till just giggare.

Läs också:
Vet du vad en giggare är? Snart kanske du också blir en.
Konsultexperten: Vem vinner och förlorar på dagens inköpsprocesser?

Artikeln skriven av Marianne Olsson och publicerades i Computer Sweden: 2019-02-06

Share this:
  • Previous

    Intervju: Hon lär företag om gig-ekonomi

  • Next

    Snackar gig i arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd

Sök

Senaste nytt

  • Delad kunskap med Småföretagarnas Riksförbund för framgångsrikare företag
  • Delad kunskap i samarbete med En företagares vardag
  • People Experience intervjuar konsultexperten Marianne Olsson
  • Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
  • Key success factors for digital transformation consultants

Kommentarer

  • Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet | Ninni Udén om Ge ut e-bok!

Sparade inlägg

  • januari 2025
  • oktober 2024
  • augusti 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • augusti 2023
  • februari 2023
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • januari 2022
  • oktober 2021
  • september 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • mars 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • september 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015

Kategorier

  • blogg
  • event
  • pressklipp
  • pressmeddelande
  • Uncategorized

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

insideM & konsultboken

Erik Dahlbergsgatan 51, Stockholm

Telefon

070 - 555 84 50