Spaning från Almedalen 2024 på Dagens Opinion
Marianne Olsson skrev en spaning som publicerades på Dagens Opinion:
Spaning: ”Almedalen blir digital – fantastiskt”
Marianne Olsson, rådgivare, författare & moderator, bjuder på sina spaningar från Almedalsveckan 2024.
Almedalsveckan blev digital
Mycket har hänt sedan jag skrev ett debattinlägg i Gotlands Allehanda om behovet av att digitalisera Almedalsveckan. Året var 2020 och allt hade blivit inställt på grund av corona. Det fanns en möjlighet att ställa om till 100 procent digitalt, många hade ju redan planerat att genomföra sina seminarier. Men det dröjde ett år till innan det blev verklighet med en ”play-version” av programmet. Samtidigt fanns det arrangörer som valde att sända på plats trots att veckan ställts in. Detta berodde på att investeringarna var gjorda samt att alla stod redo att leverera. Det skapade även en kontinuitet, som jag tror var viktig för alla intressenter där och då. Det året blev fick vi ett mini-almedalen och vi var några få som samlades på ett fastighetsmingel samt hade en gemensam middag efteråt på klassikern Gamla Masters. Allt var så klart spontant, helt i Almedalsanda. Det var Business Arena som genomförde livesändningar och blev ett föredöme bland arrangörerna post corona. Om vi snabbspolar till 2024 är det många seminarier som både spelas in och livesänds nu. Engagemanget i att dela kunskap både efteråt och genom livesändningar har ökat markant. Det i sig är fantastiskt samt bidrar till grundtanken med demokratiska och tillgängliga seminarier. Det innebär att man inte behöver vara på plats för att ta del av kunskap och information. Däremot går det inte att ersätta dialoger under seminarier eller det personliga mötet som uppstår spontant när man rör sig mellan seminarier. En nyhet är att en poddscen lanserades och flera arenor och arrangörer spelade in rundabordssamtal som kan delas brett i efterhand. Det är riktigt bra.
samarbete i fokus
En annan spaning är att vi ser fler och nya samarbetsarenor parallellt med att många fortfarande vill ha sitt arrangemang under egen flagg. Det som är spännande nu är att Almedalskartan har ritats om helt. På grund av pandemin har flera arrangörer som hyrt samma mark år efter år flyttat på sig eller valt att investera sin budget på annat sätt. Det har öppnat upp för nya organisationer och företag att boka A-lägen, som tidigare paxats av större aktörer. Det är positivt och ger även ny energi i den totala dynamiken. Den påtvingade förändringen gav oss en positiv utveckling med ökad tillgänglighet genom digitaliseringen.
kortare vecka
Den förkortade veckan, vad tycker folk om det? Jo, jag uppfattar att många uppskattar att den har kortats ner. Nu är det andra året v.26. Fördelen med flytten är att första veckan i juli åter blir tillgänglig för turister och sommargäster istället, som annars krockade med Almedalens högre priser på mat, boende och resor. Det är positivt för besöksnäringen på Gotland och säkert uppskattat av alla deltagare som kan gå på semester i juli.
Det är även lättare att få bra talare och beslutsfattare för deltagande i paneler eller spontana möten. När jag gick runt och spanade på olika arenor och fristående arrangörer kunde det vara lite glest på några enstaka ställen, så var det även förr under peaken tisdag-onsdag. Som moderator brukar jag lyfta att det inte är mängden deltagare utan rätt deltagare som räknas. De som man vill ha ett samtal med och bygga relation till är viktigast. Vidare har ju konkurrensen blivit ännu större på grund av den kortare veckan. Det spelar ocks
å roll. I år var det flest evenemang under onsdagen jämfört med gamla veckans peak som brukade vara på tisdag. En naturlig förskjutning eftersom den gamla veckan startade söndag kväll.
tips till nästa år
Smarta arrangörer återanvänder material och insi
kter från sina seminarier efter genomförandet. Det är användbart ända fram till nästa Almedalsvecka, eller än nu längre om företaget eller organisationen släpper rapporter, som kan analyseras över tid. Det är bra att tänka före-under-efter när man planerar sitt deltagande samt kommunikation med intressenterna. Då kan investeringen räknas hem under hela årets kommunikationsbudget.
Vi hade den soligaste och varmaste veckan på länge. Arrangörerna behöver rigga lokaler med bättre ventilation, vatten osv. Region Gotland har sedan tidigare flera vattenkranar utplacerade och några arrangörer hakade på den idén för att attrahera besök i sina montrar.
kommer ai att ersätta oss?
Avslutningsvis kanske du undrar om ai var hett? Ja, det var mycket fokus på ai med olika perspektiv. Ofta integrerat med andra aktuella ämnen såsom integritet och trovärdighet i data. Citatet: Ai won’t replace humans –
but humans with ai will replace humans without ai” (Karim Lakhani, HBS) talar sitt tydliga språk.
Marianne Olsson, rådgivare, författare & moderator på Konsultboken.se
https://dagensopinion.se/veckans-brief/artikel/almedalen-blir-digital-fantastiskt/