#e-books #e-bok #gig-ekonomi #framgångsfaktorer #konsulter #undersökning #konsultboken #delakunskap

Nya e-boksförlaget Konsultboken Publishing vill göra det enklare för konsulter att dela kunskap

Med boken som visitkort kan konsulter och giggare nå ut med sin kunskap och skapa intresse och öka kännedomen om sitt personliga varumärke och sitt erbjudande. E-boken är formatet för framtiden eftersom det snabbt når sin marknad, är iterativt och enklare att hålla uppdaterat

Snart kommer Marianne Olssons nästa bok på temat Gig-ekonomi för företag. Första upplagan ges ut som e-bok via nystartade förlaget Konsultboken Publishing. Hör gärna av dig med en förfrågan så kan vi prata mer om hur du kan ge ut din egen e-bok och dela med dig av din affärsmässiga kunskap. Att ge ut en bok är ditt bästa visitkort!

4 skäl till varför det är värt ”besväret” att skriva en bok (mkt mer jobb än man tror)

  • Du är föreläsare eller expert och vill kommunicera till marknaden att du redan är det
  • Du vill bli föreläsare eller expert och etablera dig inom ett område
  • Du ser långsiktigt på din konsultroll kopplat till bokskrivande, föredrag, rådgivning mm.
  • Du gillar research och att skriva nytt som engagerar (man måste ju fortsätta bygga på det arbete som är gjort, ta Mariannes Olsson artiklar som expert på IDG som exempel på aktiv marknadsföring och partnersamarbeten). Kanske kan du bli krönikör eller expert på någon tidning?

Vad som talar emot… eller tuffa sanningar om bokskrivande:

  • Att du inte är beredd att lägga tiden på att sälja sälja sälja jämt.
  • Arbetet som författare börjar på allvar efter att boken kommit ut
  • Det är svårt att få fina bokavtal från etablerade förlag i förskott, men enkelt att ”köpa ett avtal”
  • Egenutgivningen saknar ofta kvalitetssäkring, (men det kan du ordna själv via andra, t.ex. anlita en passande redaktör som lyfter boken både genom sitt namn och kompetens….). Allt detta har vi koll på.

Format & utgivningsformer

  • Det svåraste med att skriva är att sätta punkt. Man får ofta nya idéer på vägen. Skriv synopsis och avgränsa hårt!
  • Om du gillar att arbeta iterativt så kanske en e-bok med egenutgivning är rätt för dig? Då kan du lägga upp en ny version varje kvartal eller årsvis.
  • Ska man jaga ett förlagskontrakt eller köra egen utgivning?
  • Hur gör man med redaktör, kan man anlita en copy? Hur funkar det?
  • Vilka andra alternativ finns till att skriva bok? Vad är nästa grej? Kanske bara video-blogga? Eller är det viktigt med en pappersprodukt…? 😉

Marianne Olssons böcker:

Välkommen med en förfrågan!

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande